Page 1

Salgs- og leveringsbetingelser for erhvervskunder

Salgs- og leveringsbetingelser for erhvervskunder Vores salgs- og leveringsbetingelser er gældende for alle handler mellem Statoil Fuel & Retail A/S og køber, i det følgende kaldet sælger og køber, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt skriftligt mellem parterne inden levering. Salgs- og leveringsbetingelser opdateres løbende og det er altid seneste opdateret version, der er gældende og som forefindes på www.statoil.dk. Bemærk at der er særlige bestemmelser for al handel via kundekort udstedt af Statoil Fuel & Retail A/S. 1. Force majeure Salg og levering af varer sker med forbehold for force majeure. Eksempler på force majeure er f.eks. brand, eksplosion, skade på tankanlæg, raffinaderistop, strejke eller andre forhold, som i væ-sentlig grad vanskeliggør tilkørsel med de transportmidler eller ad de transportveje, som sælger normalt benytter til fremskaffelse og levering af råvaren eller den færdige vare her til landet eller til det lokale område, hvor leveringen skal ske. Opstår der force majeure har sælger ret til at annullere ordren, eller så længe hindringen gør sig gældende, at udskyde levering og/ eller reducere planlagte leverancer ved et forholdsmæssigt skøn af fordeling af tilgængelige varer mellem flere købere. Sælger hæfter således ikke for manglende eller reduceret opfyldelse af sine for-pligtigelser, som følge af force majeure. 2. Anvendelse af varen Sælger påtager sig intet ansvar for leverede varer, såfremt de an-vendes til andet formål end anbefalet af sælger. Ligesom videregi-velse af oplysninger vedrørende varer sker på købers fulde ansvar. 3. Forsinkelse Såfremt der indtræder forsinkelse, er køber berettiget til, overfor sælger ved skriftlig meddelelse, at kræve levering ved fastsættelse af en endelig leveringsfrist på minimum syv hverdage. Såfremt le-vering ikke er sket indenfor den fastsatte frist, er køber berettiget til, ved skriftlig meddelelse, til sælger, at hæve leveringsaftale/handlen. www.statoil.dk Maj 2015 Ud over retten til at hæve leveringsaftalen har køber ingen andre misligholdelsesbeføjelser ved forsinkelse og kan således ikke rejse krav om erstatning af nogen art, medmindre det kan dokumente-res, at sælger har forvoldt tabet med forsæt eller ved grov uagt-somhed. Sælger hæfter dog aldrig for driftstab og andre indirekte tab. 4. Mangler Reklamationer skal meddeles sælger skriftligt straks efter at mang-len er, eller burde være, opdaget og i alle tilfælde senest otte dage efter leveringen har fundet sted. Køber mister sin ret til reklamation ved overskridelse af tidsfristen. Såfremt der påvises mangler, kan sælger efter eget valg enten foretage omlevering eller give køber et forholdsmæssigt afslag i den aftalte købesum, hvorefter manglen endeligt er afhjulpet. Hvis sælger ikke har foretages sig noget indenfor syv hverdage efter modtagelse af reklamation, er køber berettiget til at hæve leverings-aftalen. Sælger har, udover hvad der fremgår ovenfor, intet ansvar for mangler, og køber kan således ikke gøre andre misligholdelses-beføjelser gældende end hvad der fremgår ovenfor. Dog kan køber kræve tab erstattet (gælder ikke driftstab og andre indirekte tab), hvis det dokumenteres, at sælger har forvoldt tabet med forsæt eller ved grov uagtsomhed. 5. Levering Fragtfri levering med tankbil (bulk) i Danmark og alle brofaste øer. Levering foretages indenfor 3 arbejdsdage efter ordreafgivelsen. En ordre, der er afgives inden kl. 16, kan dog leveres den efterfølgen-de dag, såfremt køber ønsker dette. Ved ordrer afgivet efter kl. 16, med ønske om levering næstfølgende hverdag, pålægges et hastetillæg på 320 kr. ekskl. moms. Ved ønske om, og mulighed for levering på samme dag, vil der pålægges et hastetillæg på kr. 320 kr. ekskl. moms.


Salgs- og leveringsbetingelser for erhvervskunder
To see the actual publication please follow the link above