Page 2

Salgs- og leveringsbetingelser for erhvervskunder

Hvis det ikke er muligt at udføre levering på grund af afspærring, aflåsning eller anden form for begrænset tilgængelighed, opkræves 320 kr. ekskl. moms for forgæves kørsel. Ved bestilling af mindre end 700 liter pålægges leveringsgebyr på 320 kr. ekskl. moms. Smøreolie Alle smøreolieleverancer leveres fragtfrit på købers adresse i Dan-mark. Leverancer på smøreolie køb under kr. 2.750 ekskl. afgifter og moms pålægges et ekspeditionsgebyr på kr. 495 ekskl. moms. Normal leveringstid for emballagevarer er to arbejdsdage. Dog kan enkelte produkter have længere leveringstid, hvilket kan oplyses ved bestilling eller henvendelse til kundeservice (www.statoil.dk/ kontakt). Ved levering med tankvogn (bulk) skal ordren være på mi-nimum 700 liter pr. produkt. Leveringstid er op til 10 arbejdsdage. Spildoliegebyr Oliebranchens indsamlingsordning for spildolie er etableret for at sikre, at medlemmernes produkter efter anvendelse bliver hånd-teret og behandlet miljømæssigt forsvarligt og nyttiggjort i størst muligt omfang. Spildoliegebyret udgør p.t. kr. 0,15 pr. liter ekskl. moms. I den til enhver tid gældende prisliste, fremgår hvilke produkter der er omfattet af spildoliegebyr og som giver ret til gratis afhentning af spildolie. Smøremidler solgt til søfart er undtaget for gebyret, såfremt at skibet er over 5 tons. Tomme og brugte tromler Statoil tager ikke brugt emballage retur, men henviser til miljøgod-kendte modtagere af tom emballage. Yderligere information om ordningen samt indsamling af tom em-ballage, kan findes på EOF’s hjemmeside. 6. Ejendomsforbehold Ejendomsretten over produkterne forbliver sælgers, indtil betaling er modtaget af køber. Hvis køber misligholder betaling, skal sælger have adgang til det/ de lokaler eller placering, hvor varen befinder sig og hjemtage det leverede. 7. Betaling og fakturering Købssummen forefalder til betaling 10 dage fra fakturadato, hvis ikke andet er aftalt skriftligt. Efter forfald beregner og fakturerer sælger en morarente på 15 procent p.a. i tillæg til købssummen. Endvidere tillægges gebyr for eventuelle betalingspåmindelser og inkassovarsler i henhold til rentelovens bestemmelser. Har betaling ikke fundet sted ved udløb af fristen, som angivet i betalingspåmindelsen, anses handelen og leveringsaftalen for væsentligt misligholdt og alle fakturaer udstedt af sælger forfalder straks til betaling. 8. Pris og rabat Rabat fratrækkes den til enhver tid af sælger annoncerede listepris for de pågældende produkter på leveringsdagen. Rabat fratrækkes listeprisen inklusiv eventuel emballageafgift, ekskl. moms og afgifter inden fakturering. www.statoil.dk Ved tilslutning af aftalen stiller Statoil en webshop til rådighed til brug for bestilling af leverancer med tankbil og emballagevarer. I denne webshop er der endvidere mulighed for at hente informationer om tidligere leverede ordrer, fakturaer, balance, produkt- og sikkerheds-datablade m.v. Rabatten i denne aftale er givet ud fra, at størsteparten af ordrerne afgives via Statoil Webshop. Rabatter er fastsat ud fra det til sælger oplyste forventede forbrug, såfremt pris-/rabatstrukturen på markedet forandres eller køber ikke aftager det forventede forbrug, kan rabatregulering forekomme med en måneds varsel. 9. Produktansvar Sælger er ikke ansvarlig for skader forvoldt af de(t) leverede produkt(er), medmindre skaden skyldes forsæt eller grov uagtsom-hed fra sælgers side, eller der er tale om forbrugertings- eller person-skade. Uanset førnævnte er sælger dog ikke i noget tilfælde ansvarlig for formuetab, herunder for driftstab eller andre indirekte tab. Køber forpligter sig til uden ugrundet ophold skriftligt at meddele sælger, såfremt køber bliver bekendt med, at der er indtrådt, eller tredjemand påstår, at der er opstået en skade forårsaget af det leverede produkt eller at der er fare for, at der vil indtræde en sådan skade. Meddelelse til sælger fritager ikke køber fra at foretage nød-vendige tiltag for at afværge eller begrænse skadens omfang. Køber er pligtig til at lade sig sagsøge ved samme domstol eller samme instans, som behandler en eventuel produktansvarssag mod sælger. I den udstrækning sælger bliver pålagt produktansvar overfor tredjemand, er køber forpligtet til at holde sælger skadesløs i samme omfang, som sælgers ansvar er begrænset i henhold til nærværende punkt 9. 10. Reference til Statoil Fuel & Retail A/S Annoncering i brancheblade, kundemagasiner, profilmagasiner, medlemsblade, websites m.fl., indrykkes kun såfremt disse specifikt er skriftligt aftalt mellem køber og sælger. Anvendelse af Statoil Fuel & Retail A/S logo og varemærke (herunder subbrands, varenavne, produktbilleder o. lign.) skal altid ske efter skriftlig accept af Statoil Fuel & Retail A/S marketing afdeling (Telefon 70 124 200). Mere information findes på www.statoil.dk/kontakt. Statoil Fuel & Retail A/S tilbyder ikke sponsorater, økonomisk støtte, markedsføringstilskud og lignende til kunder, leverandører, agenter m.fl., medmindre at dette specifikt er skriftligt aftalt mellem køber og sælger. Du kan læse mere om brugen af Statoil Fuel & Retails logo, sponsor-strategi m.v. på på www.statoil.dk/Om Statoil. 11. Værneting Enhver tvist, som måtte udspringe af nærværende ”Salgs- og leveringsbetingelser for erhvervskunder”, herunder spørgsmål om produktansvar, skal afgøres ved dansk ret og med Statoil Fuel & Retail A/S’ hjemting som aftalt værneting. 030.013.05.1004


Salgs- og leveringsbetingelser for erhvervskunder
To see the actual publication please follow the link above